Laatse week - Reisverslag uit Tugela Ferry, Zuid-Afrika van Lara en Nienke - WaarBenJij.nu Laatse week - Reisverslag uit Tugela Ferry, Zuid-Afrika van Lara en Nienke - WaarBenJij.nu

Laatse week

Blijf op de hoogte en volg Lara en Nienke

18 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Tugela Ferry

Vermits het onze laatste week stage is, willen we jullie een kleine samenvatting geven. De eerste twee weken waren heel erg goed en alles was nog nieuw. De vroedvrouwen waren normaal vriendelijk, maar niet echt interactief. Week 3 was heel speciaal, want “alle” vroedvrouwen waren ziek, waardoor we meer op ons zelf moesten doen. Er waren wel wat complicaties en de eerste frustraties speelde op. Frustraties over hoe ze met mensen omgaan, hoe zo omgaan met complicaties en hoe traag men is in kritieke situaties. Deze frustraties bleven opspelen tot en met week 5. We moeten wel toegeven dat de frustraties niet constant waren. Sommige dagen hadden we geen frustraties andere dagen heel erg veel. Soms konden we omgaan met moeilijke situaties, andere dagen waren we boos of verdrietig. De laatste twee weken waren kort gezegd fantastisch. We krijgen zéér veel complimenten van vroedvrouwen en dokters. Dat maakt dat we de stage erg gaan missen. We voelen ons goed als ze “Siyanithanda” zeggen, wat “I love you” betekend in het Zulu.

Als we naar onze stage kijken, nu op het einde, hebben we echt een enorme groei meegemaakt! We kunnen alle bevalling zelfstandig uitvoeren, episiotomieën en rupturen hechten, adequaat reageren bij complicaties, een beleid opstellen, rapporteren, goed samenwerken met dokters en vroedvrouwen en ons buikgevoel volgen. We zijn er zeker van dat we dit in België nooit hadden bereikt op zo een korte periode. We zijn het ziekenhuis en zijn medewerkers dan ook erg dankbaar voor al deze kansen. Al onze doelen zijn dan ook makkelijk bereikt. We voelen ons nu klaar om in België aan de slag te gaan.

Verder hebben zowel de kinderen als de vroedvrouwen ons in hun harten gesloten en hebben wij hun ook in onze harten gesloten. “Komen we nog terug?” is de vraag van de dag op dit moment.

Wat hebben we op stage allemaal gezien? Wel we hebben beiden meer dan 60 bevallingen in onze logboeken staan, we hebben maar 2 dode baby’s gehad tijdens onze diensten, we hebben regelmatig premature bevallingen gezien/gedaan, enkele premature stuitpartussen gedaan, enkele postpartumhemmorgieën, eclampsie, pre-eclampsie, moeilijke bevallingen, makkelijke bevallingen, bevallingen al staand, bevallingen onderweg met een afgescheurde navelstreng, enkele reanimaties van de neonaat,…

Nu gaan we nog twee weken genieten van een welverdiende vakantie en wat tijd door brengen met de kindjes! Wat helpen bij Khayelisha en 4 dagen naar Durban. Bedankt om ons te volgen! Hopelijk konden jullie er van genieten! Wij hebben in ieder geval genoten!
Bye, Hamba gashle!
Love. Nienke&Lara

• 23 Mei 2016 - 18:35

Brigitte:

Wat een ervaringen hebben jullie toch kunnen opdoen!!!! Daar zullen de vrouwen in België zeker de vruchten van dragen. Geniet nog van jullie vakantie en dan veilig terug thuis.Lieve groeten. Brigitte