Paasweekend en tweede week - Reisverslag uit Tugela Ferry, Zuid-Afrika van Lara en Nienke - WaarBenJij.nu Paasweekend en tweede week - Reisverslag uit Tugela Ferry, Zuid-Afrika van Lara en Nienke - WaarBenJij.nu

Paasweekend en tweede week

Blijf op de hoogte en volg Lara en Nienke

03 April 2016 | Zuid-Afrika, Tugela Ferry

Het paasweekend was interessant. Zaterdag hebben we vooral veel gegeten en gerelaxt. Als afleiding van de dag hebben we een wandelingetje gemaakt naar de rivier die achter ons huisje loopt. Wat is het hier mooi en wat een prachtig uitzicht. 's Avonds hebben we samen met de kinderen gebeden. De dag voor pasen herinneren ze de dag vóór de herrijzenis van Jezus. Klinkt misschien raar uit onze monden, maar het was echt een mooi moment.

Zondag hadden we afgesproken om samen met Lauren naar de kerk te gaan om de paasviering bij te wonen. Iets waar we beiden erg naar uit keken. Er was echter een groot misverstand waardoor we te laat bij de kerk waren. Niemand had ons verteld dat de viering reeds om 5.00 begon, i.p.v. 8.00, waardoor de kerkdienst reeds gedaan was. Lauren, onze huisgenoot, was heel erg boos en teleurgesteld dat men ons niet op de hoogte had gebracht. Het gebeurt wel vaker dat we niet op de hoogte gebracht worden. Dat frustreert ons, maar vooral Lauren, enorm. We vinden het wel echt heel erg jammer dat we het gemist hebben.
In de namiddag hebben we als bezigheid dan maar het huis gepoetst :D .

Maandag zijn we eerst een wandelingetje gaan maken verder richting de bergen. Dat was echt een leuk moment. Het was een redelijk koele ochtend en we hebben prachtige foto’s kunnen maken. Soms was het niet altijd even leuk. Mensen willen heel de tijd zwaaien naar ons, spreken ons aan, willen dat we foto’s van hen maken, enz. Op zulke momenten voelen we ons net popsterren of als the queen. Waarschijnlijk kent het hele dorp ons nu al.
In de namiddag zijn we dan een verre wandeling gaan maken met de kinderen. We zijn helemaal tot aan de wandelbrug over de rivier gewandeld. Dat was echt geweldig! Aangekomen aan de wandelbrug zijn we gaan zitten met de kinderen en hebben ze heerlijk gespeeld in de rivier. Na een rust en eet momentje bij de rivier konden we terug naar huis wandelen. Kinderen waren doodop toen ze weer terug waren.

De kinderen hebben de laatste weken geen school, het is ook hier namelijk paasvakantie. Daarom komen de kinderen elke avond een film kijken. Heel gezellig, maar niet altijd de meest interessante films helaas.

Vanaf dinsdag hadden we weer stage. Wat een week!!!
We zullen anders bij het begin beginnen. De vroedvrouwen waren deze week allemaal “ziek” (behalve op vrijdag). Dat had als gevolg dat we 3 dagen lang de verloskamer in ons “eentje” hebben moeten runnen. Wel we liegen als we zeggen in ons eentje, er was een hoofdvroedvrouw en 2 verplegers die niets mogen doen behalve bloeddruk en urine nemen, dingen aanvullen en “poetsen”.
Wanneer alles goed verloopt vinden we het helemaal niet erg om in ons eentje de vrouwen op te volgen, maar soms zijn er waarvoor we een dokter nodig hebben of zijn er dingen wat we nog niet goed genoeg onder de knie hebben (zoals hechten). Het is dan ook frustrerend dat problemen zeer traag of niet opgelost worden.

Korte samenvatting van deze week in het ziekenhuis: Nienke heeft 10 bevallingen zelfstandig gedaan en Lara 8. Van die 18 bevallingen hebben we 1 bevalling van een neonaat van waarschijnlijk 27 weken (die we kunnen redden hebben) gedaan en van 2 neonaten die het niet overleefd hebben. Voor de rest was het verschrikkelijk warm deze week en hebben we ontzettend veel gezweet.

Het is soms erg frustrerend dat men hier zo traag werkt en dat er vaak geen dokter gebeld wordt als het echt nodig is of dat de dokter het niet nodig vindt om te komen. Ook is het frustrerend dat men meer belang hecht aan het schrijven van dossiers dan aandacht te besteden aan de vrouw in partus.

Donderdag hebben we een cultuur avond gehad waar we alle andere vrijwilligers van de omgeving leerde kennen. We konden met elkaar praten over de Zulucultuur en er waren ook 2 vrouwen van de lokale bevolking waar we vragen aan konden stellen. Zeer interessant om te horen hoe de cultuur in elkaar zit.

Vrijdag avond zijn we na een vermoeiende dag sterren gaan kijken bij Elzeth, samen met de kinderen en Lauren. Echt heel boeiend en super mooi om alle sterren en vooral de prachtige melkweg te zien.

Zaterdag was het birthday-dag. Twee oudere kinderen kwamen hier in het weeshuis hun verjaardag vieren. De sfeer was super gezellig en er is veel gedanst. Ze hebben ons wel echt vol gepropt met eten en snoep. 's Avonds hebben we lekker met de kinderen Annie gekeken en konden we onze dag heerlijk afsluiten.

De kinderen zoeken steeds meer contact en we krijgen steeds meer liefde van hun. Het gevoel dat we door de kinderen geaccepteerd worden, maakt ons echt heel erg gelukkig.

Hopelijk tot snel! Nienke en Lara

• 03 April 2016 - 16:42

Monique Haneveer:

Lieve Nienke en Lara,

Leuk om jullie verhalen weer te lezen!
    Super trots (op jullie allebei :) ) dat je daar zowat op je "eentje" alles doet.
    Het is een geweldige ervaring voor jullie. Leer en vooral geniet van alle momenten.

Bij ons is het vandaag echt lente: 20 graden en een zonnetje.

Veel liefs en knuffels van ons allemaal (ook van Finn)

• 05 April 2016 - 21:59

Marij En Felix:

Wat fijn om weer een leuk bericht te lezen van jou en Lara.Ik ben blij dat jullie het zo naar je zin hebben en dat je je draai al snel gevonden hebben. De volgende weken zullen zo nog beter worden.Maar ik heb ook geweldig nieuws hoor: Flore kan lopen, wel met een klein tafeltje met dan stapt ze echt alleen. En zwaaien doet ze met twee handjes tegelijk in de lucht.
    Ben weer benieuwd naar het volgende verslag.
    Nog veel succes met jullie werk.
    Ook veel groeten van Debby en onze Joeri.
    Marij